Al je oude consoles via HDMI

Door chaozz op maandag 4 maart 2019 14:27 - Reacties (11)
Categorie: -, Views: 4.328

Het aansluiten van oude game consoles aan moderne TV's wordt steeds lastiger. De meeste TV's hebben geen composite aansluiting meer, en s-video hebben ze eigenlijk nooit gehad. Als je die oude consoles toch op je nieuwe grote TV wilt spelen heb je dus een converter nodig.

Voor het omzetten van component, s-video of composite zijn er goedkope chinese upscalers to koop. Deze upscalers zorgen echter voor aanzienlijke latency. Tel daar de input lag van je TV bij op en het is praktisch onspeelbaar.

Nu zijn er al lang betere apparaten op de markt die de oude analoge signalen zonder lag kunnen digitaliseren, maar deze zijn kostbaar en vergen uitgebreide configuratie. Voorbeelden zijn de OSSC voor 188 euro en de Framemeister voor 326 euro.

Een betaalbare optie is de RetroTINK-2X. Een ultra-low latency line doubler die je component, s-video en composite video signalen omzet naar HDMI. Het apparaat kan overweg met 240p en 480i op zowel PAL als NTSC.

Maar, hoe laag is de latency van de RetroTINK-2X werkelijk? En hoe makkelijk is deze in gebruik? En belangrijker nog, is dit apparaat $99 waard?

Check de video!

Volgende: Backup Game Boy Games 26-05 Backup Game Boy Games
Volgende: Bittboy 2 Review 23-01 Bittboy 2 Review

Reacties


Door Tweakers user D3F, dinsdag 5 maart 2019 14:11

Maar de nummer 1 game doet het niet op moderne televisies: Duck Hunt!

Door Tweakers user Gateron, dinsdag 5 maart 2019 17:10

Word de ouput ook wel wat scherper? Ziet er veel belovend uit voor 99 dollar ziet het er niet zo duur uit vergeleken met de andere oplossingen die ik heb gezien.

Door Tweakers user chaozz, dinsdag 5 maart 2019 18:33

Gateron schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:10:
Word de ouput ook wel wat scherper? Ziet er veel belovend uit voor 99 dollar ziet het er niet zo duur uit vergeleken met de andere oplossingen die ik heb gezien.
Ik zou zeggen: check mijn review!

Door Tweakers user winnie, dinsdag 5 maart 2019 19:55

Misschien dankzij deze blog, maar die website http://www.retrotink.com is wel zo traag als dikke stront. Jammer, later nog maar eens proberen.

Door Tweakers user chaozz, dinsdag 5 maart 2019 20:08

winnie schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:55:
Misschien dankzij deze blog, maar die website http://www.retrotink.com is wel zo traag als dikke stront. Jammer, later nog maar eens proberen.
Die site is chronisch traag. Ik heb de Retrotink zelf besteld via Castlemaniagames.com. Die rekenden ook nog eens geen verzendkosten. Let wel op: je plaatst een pre-order. Het ding wordt in batches geproduceerd.

https://castlemaniagames....-estimated-to-ship-083118

Door Tweakers user nldls, woensdag 6 maart 2019 06:54

D3F schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:11:
Maar de nummer 1 game doet het niet op moderne televisies: Duck Hunt!
klopt ja. Ik heb dit al eens getest en geconstateerd dat dit zelfs absoluut niet werkt. Weet jij de reden hiervan? Ik verwacht dat dit met het glas vs huidige schermen te maken heeft en dat de reflectie van het scherm niet meer goed werkt waardoor het pistool niet meer goed signaleert of je wel of niet raakt.

Door Tweakers user Sjnieboon, woensdag 6 maart 2019 08:51

nldls schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 06:54:
[...]


klopt ja. Ik heb dit al eens getest en geconstateerd dat dit zelfs absoluut niet werkt. Weet jij de reden hiervan? Ik verwacht dat dit met het glas vs huidige schermen te maken heeft en dat de reflectie van het scherm niet meer goed werkt waardoor het pistool niet meer goed signaleert of je wel of niet raakt.
Kijk onderstaand filmpje eens en je zult je verbazen hoe 'simpel' het mechanisme eigenlijk werkt!

https://www.youtube.com/watch?v=cu83tZIAzlA

Door Tweakers user chaozz, woensdag 6 maart 2019 09:03

Als aanvulling op het lightgun verhaal:
This extremely precise timing was possible (and consistent) because Nintendo designers could count on the refresh rate of the CRT being consistent. CRT displays use an electron gun to activate phosphors in screen hidden behind the display glass. This gun sweeps across the screen from the top to the bottom at a very dependable frequency. Even though it happens faster than the human eye can detect, every single frame of every single video game or television broadcast is displayed as if some hyperactive robot is drawing it line by line from the top to the bottom.

By contrast, modern digital displays make all the changes simultaneously. This isn’t to say that modern televisions don’t have progressive and interlaced video (because they most certainly do), but the lines aren’t rendered one at a time (however quickly). They are displayed all at once in their respective standards. As for why this matters to the Zapper, the software driving the Zapper’s detection algorithm needs that line-by-line refresh to pull off the timing tricks which make it possible to have 5 ducks on the screen and successful hit detection all within 500 milliseconds or so.
bron: https://www.howtogeek.com...t-doesnt-work-on-new-tvs/

Door Tweakers user RobbyTown, woensdag 6 maart 2019 21:57

D3F schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:11:
Maar de nummer 1 game doet het niet op moderne televisies: Duck Hunt!
Yup omdat het mechanisme in de beeldbuis zat. Gelukkig zag Nintendo dat bij de SNES al aankomen en is bij de bazooka een losse ontvanger meegeleverd ;).


Door Tweakers user chaozz, donderdag 7 maart 2019 11:48

Ik zie het inderdaad. De meeste klachten lijken te gaan over de kwaliteit van de RCA-jacks. Zelf ben ik hier niet tegenaan gelopen, maar wellicht komt dat doordat ik er een andere case omheen heb gedaan?

Het is in ieder geval wel iets om rekening mee te houden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.